Kost under deff

Vi alla behöver få i oss protein, kolhydrater, fetter, mineraler, vitaminer osv. När man deffar skär man (oftast) ner på kolhydraterna och äter istället mer protein. Kolhydrater finns i pasta, ris, potatis, bröd osv. Protein finns i kött, fisk, ägg, nötter m.m. De flesta kan väl detta men finns säkert några som inte är så insatta. Vet själv på yngre dar när jag knappt kunde skilja på dem ^^

Kolhydrater kan man väl säga är det som ger oss mest av vår dagliga energi. Man ska äta kolisar innan och efter träning för att fylla på förrådet som under träning töms. Protein är som byggstenar för musklerna. Jag som deffar plockar bort nästan alla kolhydrater och äter så mycket protein jag kan istället. Inget socker, inte för mycket fett och pyttelite kolhydrater. "Inte för mycket fett" kanske ni tänker borde stå "inget fett" istället. Saken är den att vi MÅSTE äta fett varje dag för att allting ska fungera i våra kroppar. I somras gjorde jag tabben att jag tog bort allt socker, alla kolisar och allt fett. Det som hände var att min kropp krävde mat, HELA TIDEN. Jag var hungrig konstant. Men istället för att äta massa onyttig fett kan man tänka på att äta bra fett. Avocado, nötter och lax är exempel på bra fettkällor och dessa innehåller även mycket protein. Har man en bra balans så blir man inte extremt hungrig och din kropp mår bra också.


Bild på en middag från tidigare i veckan. Vardagslyx!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0